
William Shakespeare
Hamlet
Reżyseria: Paweł Paszta
Premiera: 27 października 2018 r., Duża Scena
Czy mogę nie być bohaterem?
Czy mogę nie być narzędziem zemsty w rękach przodków?
Czy mogę „nie być”?
Hamlet stoi w kaplicy pełnej trumien przodków, którzy wołają o pamięć, o zemstę. Być czy nie być? Mścić się czy się nie mścić? Pamiętać czy nie pamiętać? Uszanować świętość czy jej nie uszanować? Zbuntować się czy się nie zbuntować?
I jak ocalić siebie?
Hamlet w spektaklu w reżyserii Pawła Paszty jest współczesnym bohaterem Historii, człowiekiem żyjącym pod ogromną presją. Świadom swojego losu, wadzi się z Bogiem jak Konrad z „Dziadów”. Kłóci się z przodkami, sprzeciwia się swojemu przeznaczeniu. Czy może przeżyć życie w równowadze i pokoju czy też musi rzucić się w zwierzęcą walkę o honor, spełniając oczekiwania innych?
William Shakespeare
„Hamlet”
(Hamlet, Prince of Denmark)
przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria: Paweł Paszta
scenografia: Ewelina Brudnicka
muzyka: Tomasz Jakub Opałka
choreografia: Izabela Chlewińska
współpraca dramaturgiczna: Katarzyna Kuczkowska-Golińska
obsada:
Klaudiusz – Wojciech Jaworski
Hamlet – Tomasz Mycan
Poloniusz, Laertes – Łukasz Ignasiński
Horacjo – Jarosław Felczykowski
Gertruda – Julia Sobiesiak
Ofelia – Mirosława Sobik
Chór – Małgorzata Abramowicz, Karina Krzywicka, Matylda Podfilipska, Ewa Pietras, Anna Magalska , Teresa Stępień-Nowicka, Agnieszka Wawrzkiewicz
asystentka reżysera: Mirosława Sobik
inspicjentka-suflerka: Anna Kruzińska
Fotografie: Wojtek Szabelski
Czas trwania: 1 godzina 50 minut (bez przerwy)
Recenzje:
„Forma przedstawienia została doskonale usytuowana w toruńskiej przestrzeni. Takie smaczki jak fajerwerki przy teatrze czy dzwony z wieży kościołów na starówce, które słychać na widowni, idealnie wpasowują tę październikową premierę w hasło teatralnego sezonu: „Tu w Toruniu”. Hamlet w reżyserii Pawła Paszty to klasyczny, a zarazem nowatorski spektakl. Powrót do formy teatru elżbietańskiego, gdzie aktorzy grają na cztery strony, stał się czymś nowym dla toruńskiego widza”.
Olek Dudziak, Radio Sfera
„Cały spektakl zbudowany jest (…) na paradoksach: na poziomie estetyki zwraca się ku dawnym, dziś już klasycznym awangardom, z szacunkiem traktuje literę dramatu, ale buntuje się wobec jego skostniałych interpretacji, nie uciekając od formalnego kostiumu, stanowi mocny komentarz do współczesności, wreszcie unikając taniej publicystyki, jest wypowiedzią zdecydowanie polityczną. I w ramach tej formuły jedną z najciekawszych, jakie widziałem ostatnio na instytucjonalnych scenach. Jeżeli toruński Hamlet miałby być artystycznym credo Paszty, (…) chętnie zostanę tej wiary współwyznawcą”.
Adam Karol Drozdowski, Teatr