Oficjalny blog naszego projektu: wyzwanieteatr.blogspot.com
Edycja Jesienna: wrzesień – grudzień 2017 rok
Tematy i terminy warsztatów:
Mieczysław Limanowski – teatra toruńskie (warsztaty wprowadzające)
Mieczysław Limanowski, współtwórca słynnej Reduty, zainspiruje uczestników warsztatów do fotograficznej podróży po miejscach w Toruniu, w których odbywały się kiedyś i odbywają się dzisiaj różnego rodzaju ceremonie, przedstawienia, widowiska, protesty, zawody, obrzędy. Z aparatem lub telefonem komórkowym w ręku zbierzemy dowody na istnienie Miasta jako Teatru: sztuki teatru sensu stricto, widowisk muzycznych, cyrkowych i sportowych, a także Teatru Niewidzialnego, który wyłania się, kiedy podpatrujemy codzienne życie naszego miasta.
Data: 16 września godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: Marta Lewandowska (pedagog teatru) i dr hab. Artur Duda (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK)
Wsiewołd Meyerhold – Cirque de Soleil: ciało przeciw grawitacji
Akrobata w powietrzu sprawia wrażenie, jakby nie obowiązywały go żadne prawa fizyki. Co zrobić, aby uczynić własne ciało poręcznym narzędziem fizycznych ewolucji? Uczestnicy warsztatów poszukają – w rozsądnych, bezpiecznych ramach – sposobów posługiwania się ciałem w sytuacji przedstawienia. Na kilka godzin staną się klaunami, żonglerami, szczudlarzami, a dzięki patronatowi Meyerholda zastanowią się, w jakim stopniu „sztuki jarmarczne” stanowią ważne źródło teatru. Jak „buda jarmarczna” przeistacza się w prawdziwy teatr? Na czym polega „biomechanika” ciała, jego motoryczność?
Data: 30 września godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: dr Marzenna Wiśniewska (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK), Alicja Usowicz (animator kultury).
Pina Bausch – Marina Abramowicz: energia ciała
Podobnie jak w poprzednich warsztatach głównym obiektem zainteresowania będzie ciało. Tym razem jednak napięcie pomiędzy ciałem w (uestetyzowanym) ruchu a ciałem performera, które służy poświęceniu i transgresji (przekraczaniu granic – norm społecznych, religijnych, nietykalności osobistej itp.) Zapytamy o znaczenie ciała w kulturze współczesnej, o eksploatowanie pięknych ciał przez przemysł rozrywkowy, o sensowność i zakres dopuszczalności obnażania ciała w dzisiejszym świecie. Hasło wywoławcze: embodied mind (umysł wcielony), tzn. że żaden człowiek nie jest tylko ciałem.
Data: 14 października godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: dr Marzenna Wiśniewska (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK), Mikołaj Mikołajczyk (choreograf).
Bob Dylan – Frank Castorf: rock w teatrze
Przedmiotem tych warsztatów będzie frapujące zagadnienie muzyczności teatru i w teatrze. Choreiczność i chóralność teatru. Piosenka/song/melorecytacja w teatrze. Rockowy wokalista/idol/aktor śpiewający. W działaniach uczestników warsztatu pojawią się teksty piosenek ostatniego jak dotąd laureata Literackiej Nagrody Nobla, rockowego poety – Boba Dylana, a także obrazy z przedstawień wybitnego niemieckiego reżysera Franka Castorfa. Zasadnicze pytanie: czy muzyka i teatr dają wieczną młodość? Co o młodości wiedzą 75-letni noblista i 65-letni artysta teatru?
Data: 28 października godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: dr hab. Artur Duda (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK), dr hab. Dariusz Brzostek (Katedra Kulturoznawstwa UMK)
Peter Brook – Eimuntas Nekrosius: przestrzeń w teatrze
Największym reżyserem, który występował w Toruniu regularnie od początku lat 90-tych XX wieku i pokazał ponad dziesięć znakomitych przedstawień – m.in. „Hamleta”, „Makbeta”, „Otella”, „Trzy siostry”, „Boską komedię”, a dzisiaj zbiera nagrody jako reżyser „Dziadów” Adama Mickiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie, jest litewski mistrz Eimuntas Nekrosius. Odwołując się do jego wielkiej wyobraźni plastycznej, podsuniemy uczestnikom warsztatów inspiracje do tego, jak zagospodarować przestrzeń w teatrze? Jak ją zapełnić przedmiotami? Jak modelować światłem? Jak budować nastroje? Jak sterować uwagą widza? A może nie trzeba niczego zapełniać? Może lepszym rozwiązaniem jest „pusta przestrzeń” Petera Brooka, wielkiego inscenizatora dzieł Szekspira? Patron spotkania: jeszcze raz Szekspir i jego myśl o świecie, który jest teatrem i ludziach, którzy są aktorami The Globe.
Data: 4 listopada godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: dr Marzenna Wiśniewska (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK), dr Sylwia Kołos (Katedra Kulturoznawstwa UMK)
Jerzy Grotowski – impro (teatr improwizowany): po co teatr?
Teatr improwizowany cieszy się w Polsce w ostatnich latach niezwykłą popularnością. Czy to jest teatr? Forma sztuki? Czy daje coś więcej niż dobrą zabawę? Czy może nas – aktorów i widzów – rozwijać? Czy pozwala się doskonalić? Czy może istnieć teatr jako „coś więcej niż teatr”? Od wspólnej zabawy w improwizowanie spróbujemy dotrzeć w rejony teatru antropologicznego i parateatru uprawianego w drugiej połowie XX wieku przez najbardziej znanego na świecie polskiego myśliciela i praktyka teatru – Jerzego Grotowskiego.
Data: 25 listopada godz. 10.00 – 14.00
Prowadzenie: dr hab. Artur Duda (Zakład Dramatu i Teatru w Katedrze Kulturoznawstwa UMK), Karol Nepelski (kompozytor, autor muzyki instrumentalnej).
Warsztaty sitodruku
W ramach projektu przeprowadzone zostaną warsztaty sitodruku.
Uczestnicy wybiorą kilka portretów osób z historii teatru, a następnie metodą sitodruku umieszczą je na sportowych bluzach z kapturem. Zajęcia dają szansę odkryć kreacyjne walory rzadko dostępnej metody nadruku.
Data: 2 grudnia godz. 10.00 do 16.00
Prowadzenie: Agnieszka Stanasiuk – Aga Brwi (Absolwentka Wydziału Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi, projektantka autorskich kolekcji, kostiumów teatralnych, unikatowych tkanin) www.agabrwi.pl.
Wszystkie warsztaty będą prowadzone przez dwóch animatorów (twórcę i badacza/pedagoga teatru) co daje gwarancję zderzenia wiedzy z artystycznym eksperymentem. Proponowanym warsztatom przyświecać będzie zasada: jak najdalej od rutyny szkolnej i tradycyjnego wykładu uniwersyteckiego, z jak największym naciskiem na kreatywność młodych ludzi.
Projekt jest efektem współpracy Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Zakładu Dramatu
i Teatru Katedry Kulturoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.