Hasło sezonu: koniec świata

Błazen, bohater sezonu 2019-20 wyszedł przed szereg i zadrwił z nas boleśnie. Sezon, który miał być poświęcony komedii i odpowiedzi na potrzebę lekkości u naszej widowni, a nawet u widowni współczesnej w ogóle, stał się sezonem naznaczonym tragedią w postaci pandemii koronawirusa. Mimo że, na szczęście, wirus wprost nie dotknął nikogo z nas, sytuacja niegrania przez trzy miesiące boleśnie dotknęła instytucję jako całość.

Prawdziwy Błazen niesie jednak zawsze mądrość, wskazuje na jakiś fragment rzeczywistości, której zazwyczaj nie widzimy. Śmieje się z nas, bo jesteśmy kulawi, choć puszymy się, stawiając dostojne kroki. Przedrzeźnia nasze elokwentne wywody, wytykając ich miałkość i powierzchowność. Bywa, że błazen ratuje w ten sposób króla. Zdarza się także, że przegania się go jak wariata. Co ten nasz błazen nam zostawił dzisiaj? Może doszło do zakwestionowania biegu, jaki uprawiamy? Zatrzymania, wybicia ze sprintu i zmuszenia do przypatrzenia się na nowo celom, sobie nawzajem.

Hasłem następnego sezonu będzie KONIEC ŚWIATA. To, podobnie jak BŁAZEN, hasło ironiczne. Czy, i jaki, świat się kończy? A może nie zmieni się nic? W spektaklach sezonu i w prowadzonych wokół nich dyskusjach będziemy powracać do kwestii eschatologicznych, do pytania o perspektywę ostateczności – nie tylko w kontekście aksjologii chrześcijańskiej, ale w ujęciu szerokim i uniwersalnym.

Premiery:

  • CHOLERNIE MOCNA MIŁOŚĆ, reż. Aleksandra Jakubczak

Scena na zapleczu

premiera 19.09.2020

  • BIBLIA: PRÓBA, reż. Jernej Lorenci

Scena poza budynkiem teatru

Premiera listopad 2020

  • WYSPA (tytuł roboczy), reż. Daria Kopiec

Scena na zapleczu

Premiera 6.03.2021

Spektakl powstaje we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie w Warszawie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii.

  • ZEMSTA Aleksandra Fredry, reż. Paweł Paszta

Duża scena

Premiera 27.03.2021

  • BIESY Fiodora Dostojewskiego, reż. Damian Josef Neć

Duża scena

Premiera kwiecień-maj 2021

  • TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM Tennessee Williamsa, reż. Dorota Androsz

Scena na zapleczu

Premiera w czerwcu 2021

  • TESTAMENT MARII Colma Toibina w przekładzie Jerzego Kozłowskiego, reż. Piotr Kurzawa

Scena Propozycji Aktorskich

Wydarzenia wokół repertuaru, projekty:

  1. Działania online

Od marca 2020 w związku z sytuacją pandemiczną Teatr prowadzi działania na kanale video Scenoptikon Teatru Horzycy, tworząc tzw. wideo spektakle. Ideą kanału jest wsparcie repertuaru podstawowego (prezentowanego na żywo) przez produkcje artystyczne w „medium online”, a także przez debaty, dyskusje, formy dokumentalne (np. O kulisach pracy przy repertuarze) i działania edukacyjne. Jest to również realna nowa „scena” Teatru, do której stały dostęp mają nasi widzowie.

W sezonie 2020-21 planowana jest co najmniej jedna większa premiera w sieci.

  • Show me the dark side of your moon – premiera online

Eksperymentalny video performance na dwójkę aktorów, łączący aktorstwo, taniec, tekst i elementy wykładu performatywnego. Premiera spektaklu odbędzie się on-line.
Opowieść o kobiecie i mężczyźnie, którzy poszukując „czegoś więcej” w ich relacji i życiu, podejmują ze sobą ryzykowną grę: postanawiają  podzielić się ze sobą swoimi najbardziej sekretnymi i najdziwniejszymi snami. Praca będzie przebiegać z wykorzystaniem technik autorskiej metody pracy z ciałem i budowaniu postaci twórców projektu, Anny Godowskiej i Sławomira Krawczyńskiego. Tekst spektaklu zostanie ukształtowany w trakcie pogłębionej pracy badawczej w czasie prób. Podstawą tej pracy będą zarówno filozoficzne jak i literackie pisma G. Bataille’a (m.in. „Doświadczenie wewnętrzne”, „Erotyzm”, „Łzy erosa”, „Madame Edwarda”) H. Bergsona, F. Nietzschego, jak również teksty aktorów, będące wynikiem pogłębionych improwizacji tematycznych. Wystąpią Joanna Rozkosz i Wojciech Jaworski.

  • Teatr bez barier

Osoby słabowidzące, niewidome i głuche zapraszamy na spektakle z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy. W październiku zagramy:

„Być jak Thelma i Louise” w reż. Łukasza Zaleskiego – spektakl z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy. 3 października, godz. 19.00, Poczekalnia

Spektakl jest prezentowany w ramach 8. Festiwalu Kultury bez Barier. To wielkie święto dostępnej kultury. Ideą Festiwalu jest zniesienie przeszkód uniemożliwiających wielu osobom swobodny dostęp do wydarzeń kulturalnych. Festiwal organizuje Fundacja Kultury bez Barier.

„Gargantua i Pantagruel” w reż. Jakuba Skrzywanka – spektakl z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy. 23 października, godz. 19.00, Scena na Zapleczu

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami i dyskusję. Na spotkaniu będzie obecny tłumacz Polskiego Języka Migowego.

„Antygona w Nowym Jorku” w reż. Macieja Marczewskiego  – spektakl z audiodeskrypcją. 30 października, godz. 19.00, Scena na Zapleczu

Spektakle „Być jak Thelma i Louise, czyli w stronę Meksyku” i „Antygona w Nowym Jorku” są częścią projektu „Poczuj Teatr – spektakle z audiodeskrypcją i napisami/tłumaczem PJM” dofinansowanego z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Audiodeskrypcja do spektaklu „Gargantua i Pantagruel” powstała dzięki wsparciu Fundacji Kultury bez Barier, która zaprosiła nas do udziału w projekcie „Teatrosfera bez barier”.

  • Scena letnia i projekt „Recital w Horzycy”

Wychodząc naprzeciw potrzebie widzów, którzy w sytuacji po-pandemicznej najchętniej deklarują chęć uczestnictwa w koncertach, a dopiero na dalszych miejscach typują kino i teatr, zaproponowaliśmy w sierpniu 2020 cykl recitali z muzyką na żywo, w którym swoje programy wokalno-aktorskie prezentują aktorki i aktorzy Teatru z muzyką na żywo. Planujemy kontynuację cyklu po remoncie dużej sceny na jej proscenium wewnątrz budynku oraz latem 2021 na ustawionej między budynkami teatru scenie plenerowej.

  • Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 22-28.05.2021

Festiwal przeniesiony z roku 2020. Hasłem jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Kontakt będzie robocze „NA GRANICY” – odwołujące się do Torunia jako miasta z tradycjami miasta granicznego, do Festiwalu w swej funkcji inicjatora międzynarodowego dialogu między Wschodem a Zachodem, a także do kondycji współczesnego teatru w Europie (czy doszliśmy do jakiejś granicy, gdzie teatr przestaje być już teatrem?, czy interesuje nas graniczna sytuacja relacji między ludźmi, a może właśnie teatr potrzebny nam dziś w funkcji rozrywki, ucieczki przed problemami codzienności). Korzystając z doświadczeń zebranych w 2018, festiwalowi będzie towarzyszyło LABORATORIUM KONTAKTU – seria wydarzeń włączających inne instytucje kultury w mieście, a także warsztaty międzynarodowe ściągające nowych uczestników i widzów zza granicy specjalnie na festiwal.

  • Program wydarzeń związanych ze stuleciem polskiego teatru w Toruniu.

Wydarzenia związane z obchodami 100-lecia polskiego teatru w Toruniu częściowo przesunięte zostaną na początek roku 2021. Wśród nich są m.in. działania edukacyjne (wykłady, debaty), inscenizacje (otwarte czytania z publicznością, premiera „Zemsty”), konkursy (konkurs na recenzję), wystawy, wydawnictwa i inne projekty twórcze. W listopadzie 2020 odbędzie się premiera Picturebooka o teatrze autorstwa Iwony Chmielewskiej z tekstem Pawła Kowalskiego (projekt dwuletni współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego).

W listopadzie 2020 ukaże się także książka z okazji stulecia teatru pt. „Zorganizowany obłęd”, której dwie części (nawiązujące do historii i prezentujące współczesność) napisały Marta Siwicka i Katarzyna Peplinska-Pietrzak.

We wrześniu też ruszyła nowa wersja strony internetowej teatru.

  • Salon Poezji

Kontynuacja projektu czytań poezji z muzyką na żywo z kontynuacją salonów tematycznych (przedstawiających wiersze różnych autorów połączone jednym motywem przewodnim). Od minionego sezonu salony odbywają się na Dużej Scenie ze względu na duże zainteresowanie widowni.

  • Loża Kopernika

Na jesieni powstaną kolejne, programy kabaretu Loża Kopernika. Kabaret w międzyczasie przygotował program 8. Online. Zależnie od sytuacji epidemicznej i możliwości finansowych, działalność kabaretu będzie prowadzona online lub na żywo. W ostatnim sezonie kabaret stał się w 100% przestrzenią autorskich tekstów zespołu. Stanowi więc kolejną przestrzeń twórczego rozwoju pracowników artystycznych.


Newsletter

Tylko ciekawe wiadomości

Zapisz się na nasz newsletter. Wysyłamy wiadomości z nowym repertuarem i nowościami w ofercie teatru, a także atrakcyjnymi zniżkami.