
Amadeusz Nosal
Pasolini. Sny przed końcem
Reżyseria: Judyta Berłowska
Premiera: 3 kwietnia 2022 r.
Plaża w Ostii. Tutaj ta historia ma swój początek i tutaj skończy się, a potem zacznie od nowa. W noc Wszystkich Świętych, z 1 na 2 listopada 1975 roku na plaży w Ostii odnaleziono ciało Pier Paolo Pasoliniego – wybitnego włoskiego reżysera i skandalisty kina.
Zagadka tego morderstwa do dziś nie została rozwiązana. Kilka dni po zabójstwie Pasoliniego, wobec opieszałości policji i podejrzeń o naciski, Oriana Fallaci rozpoczyna własne śledztwo w tej sprawie…
„Pasolini. Sny przed końcem” to opowieść o kinie, obsesji tworzenia filmów i bezkompromisowym życiu w cieniu apokalipsy. Pasolini przez całe życie zabierał głos w imieniu tych, którzy tkwili na marginesach systemu. Swoją sztuką próbował nie tylko krzewić piękno i dać świadectwo, ale też przeciwstawiać się systemowej opresji, czym zapisał się w historii światowego kina.
Tekst: Amadeusz Nosal
Reżyseria: Judyta Berłowska
Scenografia i kostiumy: Joanna Załęska
Wideo: Amadeusz Nosal
Muzyka: Anna Stela
Fotografie: Piotr Nykowski
Występują:
Maria Callas – Joanna Rozkosz
Producent Adalberto – Wojciech Jaworski
Matka, Dziennikarka dziennika „Dzień”, Mamma Roma – Jolanta Teska
Dekarz, Producent Jacobo, Orson Welles – Jakub Suwiński (gościnnie)
Oriana Fallaci – Anna Stela (gościnnie)
Pier Paolo Pasolini – Borys Jaźnicki (gościnnie)
Inspicjent/sufler: Alicja Garstecka
Asystentka reżysera: Joanna Rozkosz
Czas trwania: 2 godz. 10 minut (z przerwą)
Podcast Ucho Horzycy:
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie w Warszawie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii.


Recenzje:
Berłowska zrobiła z tego dynamiczny spektakl, spójny mimo żonglerki stylistykami. Obsada radzi sobie znakomicie, płynnie przechodząc od powagi do pysznych parodii włoskich schematów popkulturowych. Świetnie sprawdzają się też dynamiczne zmiany scenografii.
Przemek Gulda, guldapoleca