Michał Kmiecik

Dramatopisarz, reżyser. Debiutował w 2012 roku przedstawieniem „Kto zabił Alonę Iwanowną?” w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy. Jego sztuki były grane m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie.

Autor adaptacji scenicznych „Przyjdzie Mordor i nas zje czyli Tajna historia Słowian” i „Siódemki” Ziemowita Szczerka, „Ziemi obiecanej” Władysława Reymonta, komiksów z serii „Wilq Superbohater” Bartosza i Tomasza Minkiewiczów (w reżyserii Remigiusza Brzyka).

Od wielu lat współpracuje z Marcinem Liberem, współtworząc takie przedstawienia jak „Rzeźnia nr 5” wg Kurta Vonneguta i „Marat/Sade” Petera Weissa we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela ) w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach (wyróżnienie za najlepszą adaptację tekstu niedramatycznego w 29. edycji OKnWPSW), a także przedstawienia według jego autorskich sztuk: „Król Potworów” wg „Na krawędzi” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i „Prawdziwy Norweski Black Metal” w Akademii Teatralnej w Warszawie.
W Teatrze Horzycy w Toruniu zrealizowali „Dropie” wg zbioru opowiadań Natalki Suszczyńskiej.

W roku 2021 rezydent w ramach rezydencji Komuny//Warszawa „Hello Darkness, My Old Friend”, której kuratorem był Markus Öhrn, wyreżyserował przedstawienie „Humans are Dead, We’re the Humans Now”. W kolejnych latach razem z Grzegorzem Laszukiem, jako współautor i performer, stworzył w Komunie//Warszawa przedstawienia „Jak zmusić ludzi do szczęścia?” i „Jak przegrać wybory?”

W sierpniu 2023 roku w Galerii Foksal w Warszawie miała miejsce wystawa jego obrazów „Northern White”.

Laureat Nagrody Głównej i Nagrody Publiczności za sztukę „Śmierć pracownika” w IV edycji konkursu „Metafory Rzeczywistości”, laureat Nagrody Głównej w IV edycji konkursu Komediopisanie za sztukę „Nam nie jest wszystko jedno”. Jego sztuka „Wesele” została wyróżniona w IV edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, a sztuki „Na krawędzi” (2021) i „Prawdziwy Norweski Black Metal” (2023) znalazły się na longlistach Aurory. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy.

Dramaty publikował m.in. w „Dialogu”, „Dialogu Puzyny”, „Krytyce Politycznej”, antologiach „Transfer” pod redakcją Joanny Krakowskiej i „Revoluții. Antologie de teatru contemporan polonez” pod redakcją Katarzyny Niedurny, „Stonerze Polskim”, prozy w magazynie „Zakład”.

Laureat Stypendium Miasta Stołecznego Warszawy „Kulturalna Warszawa” za rok 2018 w dziedzinie Literatury.

Fot. Marcin Liber

Newsletter

Tylko ciekawe wiadomości

Zapisz się na nasz newsletter. Wysyłamy wiadomości z nowym repertuarem i nowościami w ofercie teatru, a także atrakcyjnymi zniżkami.