Biblia: Próba
Reżyseria: Jernej Lorenci
Duża Scena
Bohaterowie Biblii szukają odpowiedzi. Pytają o sens cierpienia, miłość, przyszłość. Zupełnie tak ja my, którzy czujemy, że świat pogrąża się w mroku. Błądzimy i szukamy światła.
Ile będą warte zasady etyczne, jeśli znany nam świat rozpadnie się?
Gdzie jest przestrzeń, w której możemy odnaleźć swoją prawdę?
Ale czy dzisiaj można jeszcze poznać prawdę?
Czy zostały nam już tylko słowa z Księgi Koheleta: ,,marność nad marnościami, wszystko marność”?
Premiera: 4 maja 2021 r.
Czas trwania: 1 godzina 50 minut (bez przerwy)
Ceny biletów: 60 zł – normalny, 50 zł – ulgowy, 40 zł – szkolny
Trailer [wideo]:
Jernej Lorenci, laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2016, wyreżyserował spektakl na podstawie wybranych ksiąg Starego Testamentu i Apokalipsy. „Biblia: próba” to nowe spojrzenie na pytania, które ludzie zadają od tysięcy lat. Szczególnie w niespokojnych czasach.
Twórcy i twórczynie:
Reżyseria: Jernej Lorenci
Dramaturgia: Matic Starina
Choreografia: Gregor Luštek
Muzyka: Branko Rožman
Kostiumy: Belinda Radulović
Scenografia: Branko Hojnik
Występują:
Małgorzata Abramowicz
Maria Kierzkowska
Anna Magalska
Julia Sobiesiak-Borucka
Mirosława Sobik
Agnieszka Wawrzkiewicz
Paweł Kowalski
Tomasz Mycan (gościnnie)
Paweł Tchórzelski
Michał Marek Ubysz
Arkadiusz Walesiak
Asystentki reżysera: Mirosława Sobik i Aleksandra Parol
Inspicjentka/suflerka: Alicja Kostrzewska
Tłumaczenie symultaniczne na próbach: Zuzanna Cichocka
Fotografie: Wojtek Szabelski
Nagrody:
Spektakl został wyróżniony NAGRODĄ PUBLICZNOŚCI na 7. Festiwalu Nowego Teatru/59. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych.
Julia Sobiesiak-Borucka i Branko Rožman otrzymali wyróżnienie na Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT “za angażującą emocjonalnie, a jednocześnie minimalistyczną ścieżkę dźwiękową w spektaklu „Biblia: Próba”, która wytwarzając kontrapunkt do mięsności warstwy wizualnej, zapewniła osiągnięcie harmonii w dziele”.
Recenzje:
“Teatralnie Biblia. Próba to dzieło znakomite. Zaplątanie trzech narracji w taki sposób, żeby na plan pierwszy wychodziła ta najpiękniejsza i najbardziej pożądana: teatralna – to artystyczne mistrzostwo. […] U Jerneja Lorenciego wszystko ma znaczenie i jest niezbędne. A przy tym ascetycznie proste i piękne. Można takiego typu teatru nie lubić, ale tu jest on doprowadzony do poziomu mistrzowskiego. Plus znakomite „Instrumenty” (przepraszam za to porównanie, ale jest ono tu najodpowiedniejsze), wypożyczane przez reżysera co wieczór z Teatru im. Horzycy! Tu mistrzowsko zestrojone w olśniewający Zespół, godny arcydzieła, które przychodzi Im grać, swoim zaś ludzkim, najpiękniejszym wkładem, znacznie wartość tego utworu przewyższające”.
Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl
[…] na naszych oczach niemal od razu dzieje się coś niesamowitego – Paweł Tchórzelski zaczyna interpretować ten tekst coraz śmielej i rozumiemy, że Pieśń nad Pieśniami to w istocie jeden z najpiękniejszych erotyków w historii literatury, który wygląda tak, jakby zupełnie przypadkiem zabłąkał się na karty świętej księgi. Reżyser Jernej Lorenci z fragmentów doskonale znanych pieśni i ksiąg postanowił złożyć rzecz, dzięki której świat biblijny schodzi ze sfery sacrum na ziemię. Mamy tendencję do czytania postaci biblijnych jedynie jako figur ludzkiego i boskiego postępowania. Coraz częściej tracimy ludzki wymiar biblijnych opowieści, ale Lorenci przymusza nas do tego intelektualnego eksperymentu.
Grzegorz Giedrys, Gazeta Wyborcza