Gargantua i Pantagruel

Francois Rabelais

Gargantua i Pantagruel

Reżyseria: Jakub Skrzywanek

Francois Rabelais

Rozum doprowadził nas na skraj katastrofy. A my? Śmiejemy się, żegnając ten świat na zawsze. Bujamy się jak akrobaci na stryczkach, które sobie uwiliśmy. Myślimy, że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela.  

„Gargantua i Pantagruel” to epopeja fantastyczna pełna niebanalnych postaci, zaskakujących wydarzeń i niekoniecznie wybrednych żartów. François Rabelais, XVI-wieczny pisarz i duchowny, głosił wiarę w prawo człowieka do szczęścia i równość wszystkich ludzi. W średniowieczu jego tezy były szokujące. Czy okażą się kontrowersyjne także dla nas? Na co jesteśmy gotowi w teatrze?

Twórcy badają potencjał komiczny i krytyczny „Gargantui i Pantagruela”, opowiadając o końcu świata i kultury. W barwnym spektaklu łączą inspiracje malarstwem Hieronima Boscha oraz średniowieczną polifonię z humorem rodem z Monthy Pythona.

Na spektakl zapraszamy dorosłych i młodzież od 16 roku życia. Dodatkowo informujemy, że w spektaklu pojawia się duża ilość dymu.


François Rabelais

„Gargantua i Pantagruel” 

(La vie de Gargantua et de Pantagruel

przekład: Tadeusz Boy-Żeleński 

reżyseria – Jakub Skrzywanek 

dramaturgia – Paweł Soszyński 

kostiumy i scenografia – Anna Maria Karczmarska i Mikołaj Małek 

światło – Aleksandr Prowaliński  

muzyka – Karol Nepelski 

choreografia – Agnieszka Kryst 

Występują:  

Małgorzata Abramowicz 

Anna Magalska 

Monika Stanek 

Andrzej Jakubczyk 

Rafał Kronenberger 

Bartosz Woźny  

inspicjentka-suflerka – Anna Kruzińska 

Czas trwania: 1 godzina 20 minut (bez przerwy)

https://vimeo.com/569796477

Spektakl przygotowany w koprodukcji z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Recenzje:

Teatralna wersja Gargantui i Pantagruela to pouczająca baśń, która przypomina nam o wciąż powtarzanych błędach. Spektakl nie jest opowiastką dla grzecznych dzieci, które od teatru oczekują tylko rozrywki. To historia dla osób, którym rozbawienie albo oburzenie nie przeszkadza krytycznie przyglądać się rzeczywistości. 

Piotr Dobrowolski, Teatralny.pl

 Jest w tym barwnym, jarmarcznym obrzędzie kloaczny chwilami humor, wzniosłość i groza, demaskuje się autorytety, krytykuje wszelkiej maści dogmaty i kwestionuje hierarchie. Bo – jak mówią nam twórcy przedstawienia w ślad za Rabelais’m jedynym sposobem, by rozproszyć kadzidlany swąd, jest śmiech – bezczelny, zjadliwy i bezceremonialny.

Michał Centkowski, Newsweek
Newsletter

Tylko ciekawe wiadomości

Zapisz się na nasz newsletter. Wysyłamy wiadomości z nowym repertuarem i nowościami w ofercie teatru, a także atrakcyjnymi zniżkami.