wróć

Teatr w Kontakcie. Podsumowanie sezonu 2017-2018 w Teatrze Horzycy

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu kończy sezon 2017-2018. W jego ramach zrealizowaliśmy 9 premier („Skrzywienie kręgosłupa”, „Tango”, „Mulholland Drive”, „Józef i Maria”, „Edyp Tyran”, „#ciemność”, „9xJohn L.”, „W co się bawić?”, „Natan mędrzec”), Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 2018 oraz liczne wydarzenia okołoteatralne i edukacyjne.  Zagraliśmy  257 spektakli, które obejrzało 40349 widzów, a frekwencja wynosiła średnio 94%. Intensywnie działaliśmy, szukając nowych sposobów komunikacji z publicznością. Teatr tworzymy bowiem dla Was i z Wami.

 

BOGOWIE –  tak brzmiało hasło przewodnie sezonu 2017-2018. Inspirowało ono twórców spektakli do stawiania ważnych, czasem prowokujących pytań, o to, kim są współcześni bogowie i jaki mają wpływ na nasze życie. W „Skrzywieniu kręgosłupa” Lausund w reż. Karoliny Kirsz zetknęliśmy się z niezwykle aktualną tematyką sztuki przetrwania w świecie, którego mechanizmy przypominają korporację. „Tango” Mrożka w reż. Piotra Ratajczaka skłoniło nas do refleksji nad konfliktem wartości i idei we współczesnej Polsce”. „Edyp Tyran” na podstawie „Króla Edypa” Sofoklesa to historia państwa,  którego społeczeństwo staje się zakładnikiem szaleństwa jednego człowieka i które za to szaleństwo musi ponieść odpowiedzialność. W „#ciemność” w reż. Tomasza Kaczorowskiego przyglądaliśmy się naszej odpowiedzialności za współczesny świat. „Natan mędrzec” Lessinga w reż. Piotra Kurzawy to ponadczasowa opowieść o wierze ponad podziałami – religijnymi, rasowymi, politycznymi oraz o potrzebie tolerancji i uznaniu równości poglądów.

Wyjątkowym wydarzeniem na mapie teatralnej Polski była realizacja spektaklu „Mulholland Drive” inspirowanego kultowym filmem Davida Lyncha. Zgodę wydał sam David Lynch zaciekawiony eksperymentalnym charakterem projektu. Do Torunia, by zmierzyć się z bogactwem wątków z „Mulholland Drive”, przyjechało troje reżyserów: Katarzyna Trzaska, Edyta Wróblewska, Maciej Marczewski. Widzowie zostali zaproszeni w podróż po korytarzach i zakamarkach teatru. Bardzo cieszymy się z udanej współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Fundacją Tumult oraz Fundacją Sztuki Świata.

Istotną przestrzenią działań artystycznych jest Scena Propozycji Aktorskich, która pokazuje, że aktorzy i aktorki naszego Teatru są nie tylko wybitnymi artystami, ale także skutecznymi organizatorami. Sezon zaowocował aż trzema propozycjami: poruszającym „Józefem i Marią” (inicjatywa Teresy Stępień-Nowickiej), muzycznym monodramem „9xJohn L.” (inicjatywa Anny Magalskiej) oraz „W co się bawić?”, czyli doskonałymi interpretacjami piosenek Wojciecha Młynarskiego (inicjatywa Grzegorza Wiśniewskiego).

Wyjątkowym wydarzeniem był Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 2018, który odbył się w dniach 19-25 maja, a jego hasło przewodnie brzmiało „Od Wschodu do Zachodu”. Po raz kolejny Festiwal pokazał, że jest przestrzenią otwartą na dialog i  wymianę artystycznych idei. Podczas festiwalu zaprezentowano 13 spektakli z 8 krajów , w tym 10 spektakli konkursowych.  Ich twórcy w odważny sposób poruszali ważne tematy (np. władza totalitarna, manipulacja) oraz eksperymentowali z formą, pokazując widzom różnorodność języków artystycznych. Spektakle obejrzało 2882 widzów. Międzynarodowe jury postanowiło główną nagrodę przyznać „Requiem dla L”. w reż. Alain Platela – poruszającemu, międzykulturowemu rytuałowi żałobnemu inspirowanemu „Requiem” Mozarta. Najlepszym reżyserem został Dmitrij Krymow, którego oryginalna i precyzyjna inscenizacja „Panny bez posagu” zachwyciła publiczność. Za najlepszą aktorkę uznano Marię Smolnikową za rolę Larysy Dmitriewny w „Pannie bez posagu”. Jury przyznało także nagrodę specjalną Teatrowi.doc. Prezentacjom spektakli festiwalowych towarzyszyło Laboratorium Kontaktu – bogaty program działań teatralnych (m.in. czytania performatywne, lekcja ruchu Gaga People, warsztaty artystyczne, debaty, instalacje, wykłady), w których wzięło w nich udział około 2500 osób. Podczas Festiwalu odbyła się także promocja tomu „Reżyserzy Kontaktu”, numeru specjalnego czasopisma „Litteraria Copernicana”. Publikacja pod redakcją toruńskich teatrologów, Artura Dudy i Marzenny Wiśniewskiej, powstała z myślą o podsumowaniu dwudziestopięciolecia Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt, które minęło w 2016 r.

W Kawiarni Wejściówka rozpoczęła działalność Loża Kopernika, czyli kabaret literacki, który powstaje pod opieką artystyczną Pawła Paszty. Śmialiśmy się w niej i ironizowaliśmy, ale też niejednokrotnie podejmowaliśmy refleksję nad skomplikowaną rzeczywistością. Czasem była to refleksja gorzka, a w Loży Kopernika powiało grozą.

Dużym zainteresowaniem widowni cieszyły się czytania performatywne: „Dziady” (część II) Mickiewicza, „Muchy” Sartra, „Ciemno wszędzie” Sali, „Mazagan. Miasto” Bukowskiego, „Karaś” Dadyczenko (we współpracy z Wydziałem Filologicznym UMK), „Poszkodowany Goldiner” Szenderowicza (we współpracy z Wydziałem Filologicznym UMK),  reportaże Justyny Kopińskiej (czytanie powstało we współpracy z Toruńskim Festiwalem Książki). 5 razy spotkaliśmy się także w Salonie Poezji, który w listopadzie zainaugurowała Anna Dymna.   

Bardzo cieszymy się z owocnej współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika. Wydział Filologiczny zaprosił nas do współorganizowania festiwalu „Za kulisami. Toruńskie spotkania wokół dramatu”. Wspólną inicjatywą Teatru i Wydziału Humanistycznego było zorganizowanie wykładu Antoniego Libery. Współpracowaliśmy także z Wydziałem Prawa i Administracji, prowadząc warsztaty dla uczestników  Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej ,,Wychowujmy dzieci tak, by nie musiały kiedyś leczyć się z dzieciństwa – czyli o dziecinnie prostych dobrach prawnych dzieci”. Uniwersytet Mikołaja Kopernika był partnerem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2018 oraz otrzymał statuetkę Wilama za rok 2017 w kategorii PRZYJACIEL TEATRU.

Zapraszamy widzów do korzystania z bogatego programu edukacji teatralnej, której zadaniem   jest inicjowanie i rozwijanie relacji pomiędzy Teatrem a Widzami. Organizowane przez nas wydarzenia wprowadzają do tematyki spektakli, pozwalają poszerzyć znajomość języka teatralnego. Edukacja teatralna – w naszym rozumieniu – jest także otwarta na rzeczywistość pozateatralną, nawiązuje do aktualnych wydarzeń, porusza ważne społeczne tematy, czerpie inspiracje z lokalności. Warsztaty do spektakli (cykl „Teatr bliżej”), spacery performatywne po teatrze (projekt „Poznaj teatr”) wspólne śniadania („Niedziela w Teatrze”), Święto ulicy Wilama Horzycy z akcją krwiodawstwa „Teatr wchodzi w krew” – tak wyglądała nasza oferta dla wszystkich pokoleń. Efektem pracy w sezonie 2017-2018 było opracowanie spójnego i różnorodnego programu działań edukacyjnych, który wydaliśmy w żółtej książeczce dostępnej w teatrze.

Podejmujemy działania, by nasz Teatr był miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich. Do spektakli „Nieskończona historia” i „9xJohn L.” powstała audiodeskrypcja, a w czerwcu przeprowadziliśmy warsztaty teatralne dla uczestników Rajdu bez Barier – osób z niepełnosprawnościami słuchu, wzroku i spektrum autyzmu. Dziękujemy za wsparcie Fundacji „Nieograniczona” im. Bogny Olszewskiej oraz Fundacji Kultury bez Barier.

Jesteśmy dumni z sukcesów naszych artystów. Dyrektor artystyczny, Paweł Paszta otrzymał nagrodę Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dla autorów największego wydarzenia artystycznego sezonu 2016/2017 w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu za reżyserię spektaklu ,,Napis”. Z radością przypominamy, że Joanna Rozkosz otrzymała Nagrodę im. Leona Schillera, a Bartosz Woźny został wyróżniony podczas 58. Kaliskich Spotkań Teatralnych za rolę w spektaklu „Reykjavik’74”.  Warto także przypomnieć, że w minionym sezonie świętowaliśmy 40-lecie pracy artystycznej Teresy Stępień-Nowickiej.

Ważnym wydarzeniem w ciągu sezonu jest zawsze gala rozdania Wilamów. W tym roku statuetki otrzymali:

– w kategorii EDUKACJA TEATRALNA – Małgorzata Teska, Szkoła Podstawowa nr 10 w Toruniu,

– w kategorii PRZYJACIEL TEATRU –   Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,

– w kategorii NAJPOPULARNIEJSZA AKTORKA lub AKTOR –  Bartosz Woźny.

Zaprezentowaliśmy nasze spektakle na festiwalach: XXI Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2017 („Napis”) oraz 58. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych („Reykjavik’74). „Reyjkjavik’74” pokazaliśmy także w Instytucie Teatralnym jako wydarzenie towarzyszące showcase Generation After organizowanemu przez Nowy Teatr w Warszawie. „Krzyżaków” zagraliśmy gościnnie w Kieleckim Centrum Kultury.

Uruchomiliśmy Vlog Wilama. Charyzmatyczni prowadzący specjalnie dla Was odkrywają kulisy pracy w teatrze i rozmawiają z aktorami.

Drodzy Widzowie! Dziękujemy Wam za Waszą obecność, wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i krytyczne, oraz  inspiracje. Prosimy Was: bądźcie z nami i otwierajmy się wciąż na siebie nawzajem, na próbę, na eksperyment, na szukanie nowych przestrzeni dialogu. W sezonie 2018-2019 będziemy spotykać się i twórczo pracować wokół hasła TU W TORUNIU. Na zakończenie dodajmy jeszcze: tu i z wami.  Do zobaczenia!

fot. Wojtek Szabelski/freepress.pl