Sierpień
ndpnwtśrczptso
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Gargantua i Pantagruel

  • opis
  • zdjęcia
  • plakat
  • recenzje
  • ceny biletów

Premiera: 22.02.2020, Scena na Zapleczu


Francois Rabelais

Gargantua i Pantagruel

Rozum doprowadził nas na skraj katastrofy. A my? Śmiejemy się, żegnając ten świat na zawsze. Bujamy się jak akrobaci na stryczkach, które sobie uwiliśmy. Myślimy, że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela.  

„Gargantua i Pantagruel” to epopeja fantastyczna pełna niebanalnych postaci, zaskakujących wydarzeń i niekoniecznie wybrednych żartów. François Rabelais, XVI-wieczny pisarz i duchowny, głosił wiarę w prawo człowieka do szczęścia i równość wszystkich ludzi. W średniowieczu jego tezy były szokujące. Czy okażą się kontrowersyjne także dla nas? Na co jesteśmy gotowi w teatrze?

Twórcy badają potencjał komiczny i krytyczny „Gargantui i Pantagruela”, opowiadając o końcu świata i kultury. W barwnym spektaklu łączą inspiracje malarstwem Hieronima Boscha oraz średniowieczną polifonię z humorem rodem z Monthy Pythona.

Na spektakl zapraszamy dorosłych i młodzież od 16 roku życia. Dodatkowo informujemy, że w spektaklu pojawia się duża ilość dymu.

Koprodukcja z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu

reżyseria – Jakub Skrzywanek

adaptacja i dramaturgia – Paweł Soszyński

scenografia – Anna Maria Karczmarska i Mikołaj Małek

kostiumy – Anna Maria Karczmarska

muzyka – Karol Nepelski

choreografia – Agnieszka Kryst

światło – Aleksandr Prowaliński

asystentka reżysera – Anna Magalska

inspicjent/sufler – Anna Kruzińska

 

występują:

Małgorzata Abramowicz

Anna Magalska

Bartosz Woźny

Rafał Kronenberger (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)

Andrzej Jakubczyk (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)

Monika Stanek (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)

 

Czas trwania: 1 godzina 20 minut (bez przerwy)

Gargantua i Pantagruel

Skrzywanek czerpie wiele z popkultury, obrazy są atrakcyjne i różnorodne. Akcja płynnie przechodzi do kolejnych scen. A na długo w pamięci pozostanie dialog Jaszczura przez Żabę z Kurą, której zostają przyniesione dwa gołe miecze jako wyzwanie do walki, dokładnie jak w bitwie pod Grunwaldem. A wielki śmiech, choć dla wielu może być to przekroczenie granicy dobrego smaku, wywołuje scena tortur. Oj jest na co popatrzeć! (Benjamin Paschalski, kulturalnycham.pl)

Spektakl nie jest opowiastką dla grzecznych dzieci, które od teatru oczekują tylko rozrywki. To historia dla osób, którym rozbawienie albo oburzenie nie przeszkadza krytycznie przyglądać się rzeczywistości. Spektakl Skrzywanka wskazuje absurdy stojące u podstaw chrześcijańskiej kultury europejskiej. Te same, które pięćset lat temu wyśmiewał Rabelais. Unoszący się wówczas w powietrzu zapach kadzideł mieszał się ze smrodem kloaki, modlitwy pątników i procesyjne śpiewy zagłuszane były przez przekleństwa, a westchnienia rozkoszy mieszały się z jękami cierpienia. (Piotr Dobrowolski, teatralny.pl)

O wolności, czyli ‚Gargantua i Pantagruel’, Benjamin Paschalski, kulturalnycham.pl

Koniec świata telemitów, Paweł Schreiber, Didaskalia

Grówno (nasze powszednie), Piotr Dobrowolski, teatralny.pl

Żebro wróci do Adama i nastanie ciemność, Anita Nowak, e-teatr.pl

#guldapoleca, Przemysław Gulda

normalny – 40 zł, ulgowy – 30 zł