[:pl]

W sezonie 2015/2016 zobaczymy w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu pięć premier, a także większość starszych spektakli z najnowszą Nocą w Kosmosie na czele (prawdziwie kosmicznym spektaklu z muzyką i śpiewem na żywo). Propozycje tego sezonu należą do klasyki dramatu, polskiej literatury, ale znajdziemy również współczesną dramaturgię. Nie zawiodą się ci, którzy szukają w teatrze utworów zapisanych na kartach historii kultury największymi literami. Po raz pierwszy na naszej scenie zostanie wystawiony Król Lear Williama Shakespeare’a. Ze słynną tragedią angielskiego geniusza zmierzy się Grzegorz Wiśniewski, reżyser znany w Toruniu z inscenizacji chociażby Marii Stuart, laureat najbardziej prestiżowych nagród, jeden z najważniejszych twórców teatru średniego pokolenia. Premiera Króla Leara zaplanowana została na styczeń 2016r.

Już 17 października publiczność będzie miała okazję zobaczyć Bramy raju wg Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego. Powieść Andrzejewskiego osnuta jest wokół wątku tzw. krucjaty dziecięcej z 1212 roku. Twórcy realizacji skupiają się na opowieści o młodzieńczych uczuciach, fascynacjach, pragnieniach, pierwszych miłościach i doznaniach własnej cielesności. W spektaklu po raz pierwszy wystąpi w zespole „Horzycy” nowy aktor Bartosz Woźny.

Wielkim wyzwaniem będzie przeniesienie na deski naszej sceny jednej z najpopularniejszych powieści polskiej literatury. Realizacja Krzyżaków wg Henryka Sienkiewicza w mieście związanym historią z Zakonem Krzyżackim jest inscenizacyjnym eksperymentem. To nie tylko powieść z „lubianego inaczej” przez młodzież kanonu lektur szkolnych, ale i możliwość nowego spojrzenia na patriotyzm, jego kształtowanie się w dziejach, czy też relacje polsko-niemieckie. Reżyserować będzie Michał Kotański, zaś adaptacji podjął się Radosław Paczocha. Premiera planowana jest na przełom marca i kwietnia.

W TWH nie zabraknie także przykładów współczesnej dramaturgii. Pierwszy z nich to tragikomedia A komórka dzwoni Sary Ruhl, czołowej obecnie autorki amerykańskiej, w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza. Nasze nieustanne bycie „pod telefonem”, współczesne losy „być albo nie być” osób niedostępnych telefonicznie w sposób trwały to tylko wstęp do sztuki, której tytuł okazuje się wieloznaczny i wcale nieoczywisty. Scena na Zapleczu rozdzwoni się późną wiosną.

Szwedzki dramat Noc jest matką dnia Larsa Noréna wieńczy propozycje premierowe na ten sezon. Do współpracy zaprosiliśmy Agatę Dyczko, reżyserkę najmłodszego pokolenia, która zaprezentowała się toruńskiej publiczności na III Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” (ciepło przyjęty spektakl Mały ma dziewczynę). Aktualny, choć napisany ponad trzydzieści lat temu tekst zaskakująco celnie opowiada o stanie mentalnym wielu z nas i wielu z naszych znajomych w rzeczywistości, w której to dobra materialne wyznaczają hierarchie i w ogromnej mierze dyktują poczucie wartości.

Jeszcze we wrześniu zapraszamy na premierę prasową spektaklu „Dziwka z Ohio” Hanocha Levina w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza, którą przed wakacjami pokazaliśmy tylko raz. Ten spektakl, opowieść o marzeniach, ich niespełnionej realizacji, we właściwy tylko Levinowi sposób  mówi o ludzkiej egzystencji. Jest przewrotną i szczerą metaforą ludzkiego losu, człowieka trwającego w ciągłej tęsknocie za tym, co niemożliwe.

W każdym teatrze są jednak jeszcze pewne ukryte, czasem dostępne tylko dla samych realizatorów i artystów szepty, burze, szmery. SZUMY W KULISACH, bo o tym mowa, to nowy cykl czytania dramatów, poezji, ale i prozy czy reportaży. Przygotowane przez aktorów, współpracowników, a także zaproszone do współpracy instytucje czy gości. Chcemy, żeby nasze „burze mózgów” w kulisach były inspiracją do rozmowy i dyskusji. Stwarzamy przestrzeń wymiany inspiracji – bez upiększeń i ograniczeń.

Wszystkim spektaklom, zwłaszcza premierowym towarzyszą projekty edukacyjne. Staramy się uniknąć tradycyjnych pogadanek i wykładów o sztuce teatru. Nasz program EDUKACJA to zaproszenie do wspólnych poszukiwań, praktyk, ale i odnalezienia na zapleczu teatralnym odpowiedzi na każde pytanie interpretacyjne. Nie ma pytań głupich. Są tylko przeszkody, które nie pozwalają ich zadać. My chcemy je zburzyć.

 

Bramy raju wg Jerzego Andrzejewskiego, reż. Krzysztof Rekowski, premiera październik 2015 r.

William Shakespeare Król Lear, reż. Grzegorz Wiśniewski, premiera styczeń 2016 r.

Krzyżacy wg Henryka Sienkiewicza, reż. Michał Kotański, premiera kwiecień 2016 r.

Sarah Ruhl A komórka dzwoni, reż. Bartosz Zaczykiewicz, premiera wiosna 2016 r.

Lars Norén Noc jest matka dnia¸ reż. Agata Dyczko, premiera maj-czerwiec 2016 r.

 

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

Plac Teatralny Jeden. Numer Jeden 🙂

[:]

Newsletter

Tylko ciekawe wiadomości

Zapisz się na nasz newsletter. Wysyłamy wiadomości z nowym repertuarem i nowościami w ofercie teatru, a także atrakcyjnymi zniżkami.