Opis spektakli

 

20 maja (sobota)

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

Wajdi Mouawad Pogorzelisko

Reżyseria: Cezary Iber

Matka (Nawal Marwan) w testamencie przekazuje swoim dzieciom dwa listy. Jeden do ich ojca, który zaginął na wojnie, a drugi do ich brata, o którego istnieniu właśnie się dowiedzieli.
Jeanne i Simone jadą na Bliski Wschód, aby ich odnaleźć i dostarczyć im listy zostawione przez matkę.
Wyruszają w podróż, która odkryje przed nimi historię ich matki, horror wojny, siłę przyjaźni, okrucieństwo zemsty i siłę wybaczania, a w końcu ich własne pochodzenie.
Debiut: Sylwia Gola

 2h 40 (z przerwą)

Teatr im. Wilama Horzycy (duża scena), Plac Teatralny 1

fot. Maciej Mikulski

20 maja (sobota)

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

Swietłana Aleksijewicz Cynkowi chłopcy

Reżyseria: Jakub Skrzywanek

„Cynkowi chłopcy” to reportaż laureatki Literackiej Nagrody Nobla – Swietłany Aleksijewicz. W każdej kolejnej książce z uporem robię to samo – zmniejszam historię do wymiarów człowieka – mówi autorka. Opisując radziecką interwencję w Afganistanie przywołuje świadectwa weteranów, pielęgniarek i matek, które odebrały ciała synów, wracające z wojny w cynkowych trumnach. Zderza ze sobą nadzieję i zapał wojenny z poczuciem bezsensu.   Historyczną wojnę w  Afganistanie debiutujący reżyser traktuje jako punkt wyjścia do dyskusji o wojnie jako rozwiązaniu politycznym. W czasach pełnych kowbojów ochoczo głoszących wiarę w rozwiązania militarne, teatr z Wałbrzycha przygotował spektakl antywojenny, młodzieńczo pacyfistyczny i przewrotny. Jak zapowiadają twórcy, widzów czeka antywojenny musical, Festiwal Piosenki Żołnierskiej i manifest pokolenia „wojny z terrorem”.

Debiut: Jakub Skrzywanek

1h 20 (bez przerwy)

Teatr im. Wilama Horzycy (mała scena), Plac Teatralny 1

fot. Kasia Chmura

 

 

 

21 maja (niedziela)

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu/ Teatr Współczesny w Szczecinie

Witold Gombrowicz Ślub

Reżyseria: Anna Augustynowicz

Anna Augustynowicz po raz pierwszy w swojej karierze mierzy się z wciąż nieoswojonym, metaforycznym utworem Witolda Gombrowicza. Między ubraną na czarno panną młodą i konduktem weselników w żałobnych strojach reżyserka precyzyjnie rozgrywa ludzko-ludzką mszę w oparciu o mięsisty, wieloznaczny język Gombrowicza. Co widzimy na scenie? Koszmar senny? Groteskową wizję historii? Walkę o władzę nad własnym umysłem i wspomnieniami? Iluzję, w której każda opowieść ostatecznie zapada się i grzęźnie? Przedstawienie, utrzymane w charakterystycznej dla Augustynowicz estetyce, jest koprodukcją Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu i Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Debiut: Magdalena Żak

1h 50 (bez przerwy)

Teatr im. Wilama Horzycy (duża scena), Plac Teatralny 1

fot. Michał Ramus

 

 

22 maja (poniedziałek)

TR Warszawa

Anna Karasińska Ewelina płacze

Reżyseria: Anna Karasińska

Spektakl o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne ze sobą narracje. Tekst jest zbudowany z fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. Aktorzy grają tu siebie samych wyobrażonych przez kogoś innego. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat pozostają uwięzieni w przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach które przenikają się z ich prywatną prawdą. Spiętrzenie ról sprawia, że nie wiadomo już do kogo należą wypowiadane ze sceny kwestie. Teatralna zabawa z udziałem znanych warszawskich aktorów: Marii Maj, Eweliny Pankowskiej, Rafała Maćkowiaka, Adama Woronowicza.

Debiut: Anna Karasińska
1 godzina (bez przerwy)

Klub OdNowa, ul. Gagarina 37a

fot. Marta Ankiersztejn

22 maja (poniedziałek)

Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni

Agata Duda- Gracz Kumernis czyli o tym, jak świętej panience broda rosła

Reżyseria: Agata Duda- Gracz

Agata Duda-Gracz przygotowała niezwykle emocjonalny a zarazem odważny spektakl dla wszystkich, którzy w Teatrze Muzycznym szukają czegoś więcej niż rozrywki. „Kumernis” to historia młodej dziewczyny, która rozczarowana miłością do ukochanego Cyryla i otaczającą ją rzeczywistością postanawia zostać… świętą. Powstała imponujących rozmiarów ikona – obraz na którym rozgrywa się akcja sceniczna spektaklu. To pierwsze przedstawienie w gdyńskim  teatrze, w którym cała muzyka wykonywana jest wyłącznie w oparciu o ludzkie głosy. W roli tytułowej Magda Kumorek – aktorka i wokalistka, znana szerszej publiczności z serialu „Przepis na życie”. Jej ukochanego Cyryla gra Cezary Łukaszewicz występujący m. in. w serialu „Aż po sufit!”

Debiuty: Marta Kwiatkowska, Jan Napieralski

2h 20 (bez przerwy)

Sala Olimpijczyk

fot. Greg Noo-Wak

 

 

23 maja (wtorek)

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

William Shakespeare Tragedia Coriolanusa

Reżyseria: Marta Streker

„Równie dobrze możecie wznieść kije przeciw Niebiosom, jak przeciw państwu, które pójdzie swoją drogą…” Gdzie rozchodzą się drogi wielkich wodzów i ich poddanych, tam musi dojść do tragedii. Przekona się o tym Caius Martius, gdy z pola bitwy trafi prosto na arenę wielkiej polityki, a tu walczy się orężem potężniejszym i bardziej niebezpiecznym od stali – słowami. Do samego końca nie uda mu się zrozumieć reguł tej gry, w której żadne rozdanie nie jest sprawiedliwe, a wszystkie karty są znaczone. Na własnej skórze przyjdzie mu odczuć niewdzięczność tych, których tak długo bronił, ale o których względy nigdy nie umiał zabiegać. Bo imperiami nie rządzą ci, którzy je budowali, a o losach państw decydują szczurze interesy i szepty za kulisami wielkich wydarzeń. Gorzka lekcja Szekspira: wybitna jednostka w starciu ze społeczeństwem z góry skazana jest na porażkę. Bo historia uczy – ale zabija swoich uczniów.

Debiuty: Teresa Kowalik, Marta Streker

2h (z przerwą)

Teatr im. Wilama Horzycy (duża scena), Plac Teatralny 1

fot. Bartek Warzecha

 

 

23 maja (wtorek)

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Swietłany Aleksijewicz Wojna nie ma w sobie nic z kobiety

Reżyseria: Elżbieta Depta

Książka Swietłany Aleksijewicz pt. „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” została opublikowana w 1985 roku, składa się z rozmów z kobietami, które walczyły w armii radzieckiej podczas II wojny światowej. Bohaterki milczały przez wiele lat. Po długich staraniach, autorce udało się namówić je do zwierzeń. Opowiadają o tym, w jaki sposób radziły sobie z problemami, na które mężczyzna patrzy inaczej lub w ogóle ich nie dostrzega.

„Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” to pierwszy reportaż nagrodzony Literacką Nagrodą Nobla (2015).

Debiuty: Anna Antoniewicz, Elżbieta Depta

1h 15 (bez przerwy)

Teatr im. Wilama Horzycy (mała scena), Plac Teatralny 1

fot. Krzysztof Bieliński

 

 

24 maja (środa)

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Jolanta Janiczak Żony stanu, dziwki rewolucji a może i uczone białogłowy

Reżyseria: Wiktor Rubin

Feministyczna działaczka rewolucji francuskiej, Anne-Joseph Théroigne de Méricourt, walcząca o prawa kobiet-obywatelek, o równość, wolność, solidarność. Jej nazwisko nie pojawia się jednak obok Dantona i Robespierre’a, nie ma jej w podręcznikach i encyklopediach. Za działalność i poświęcenie sprawom kobiet została natomiast nagodzona linczem. Sprawczyniami tego były kobiety, o prawa których bezkompromisowo walczyła. Jej poglądy i postulaty były zbyt radykalne również dla liderów Rewolucji Francuskiej. Jej odwaga i zaangażowanie zostały  przez historię przykryte diagnozą szaleństwa, fanatyzmu politycznego. Postać Théroigne de Méricourt  jest dla twórców spektaklu pretekstem do zastanowienia się nad  ideami, metodami, narzędziami, które mogły by obudzić rewolucyjny zryw dzisiaj, teraz, w XXI wieku. Czy radykalizm zwany często fanatyzmem jest skuteczną metodą budzenia uśpionych obywateli? Jak wzbudzić w sobie odwagę, entuzjazm i wiarę w możliwość zmiany.                                                                                                                                    

Debiut: Magdalena Celmer                                                                                                                                                              

1h 55 (bez przerwy)                                                                                                                                                           

Teatr im. Wilama Horzycy (duża scena), Plac Teatralny 1

fot. Monika Stolarska

 

24 maja (środa)

Teatr Polski w Poznaniu

Martin Sperr Sceny myśliwskie z Dolnej Bawarii

Reżyseria: Grażyna Kania

„Sceny myśliwskie z Dolnej Bawarii” Martina Sperra zapoczątkowały w połowie lat 60. w Niemczech falę „nowych dram ludowych”. Film powstały na podstawie dramatu (1969) był  wyświetlany w całej Europie, również w Polsce, a tytuł wszedł do języka jako synonim  „ludowej” brutalności. „Sceny myśliwskie…” na przykładzie wiejskiej społeczności pokazują, w jaki sposób społeczeństwa, w imię obrony moralności i ukonstytuowanego stylu życia, mogą wytwarzać mechanizmy wykluczenia. A także, jak mogą się one umacniać i integrować poprzez obecność kogoś, kto zagraża utrzymaniu status quo. W dramacie Sperr pokazuje mieszkańców małej wsi, w której obecność tego, kto nie przystaje do reszty, pociągnęła za sobą sekwencję przemocy – nagonka na innego popchnęła tu niepełnosprawnego intelektualnie do samobójstwa, a homoseksualistę do morderstwa. Polowanie na ofiarę trwało tak długo, aż w końcu wzięła ona odwet, sama stając się myśliwym.

Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia.

Debiuty: Anna Biernacik, Konrad Cichoń

1h 50 (bez przerwy)

Sala Olimpijczyk

fot. Magda Hueckel

 

 

25 maja (czwartek)

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Martin Heckmanns Coś pomiędzy

Reżyseria: Tomasz Cymerman

Coś pomiędzy musicalem a spektaklem dramatycznym. Pomiędzy poważną refleksją o pokoleniu trzydziestolatków a parodią „hipsterskiego” stylu życia. Między filmem a teatrem. Coś pomiędzy.
Tomasz Cymerman chce przy pomocy współczesnego tekstu Martina Heckmannsa opowiedzieć o zwątpieniu we współczesną inteligencję. Niedorośli do życia rodzinnego i społecznego ludzie, zapatrzeni w siebie, pielęgnujący wewnętrzne tęsknoty i własne potrzeby, są kompletnie oderwani od rzeczywistości. Przez formułę nowoczesnego musicalu twórcy starają się uchwycić fenomen niedojrzałego społeczeństwa, zajętej wyłącznie sobą narcystycznej osobowości naszych czasów. Ludzie ci, ignorując świat zewnętrzny, żyją w szklanej bańce własnej, starannie pielęgnowanej tożsamości i nie dostrzegają, że przecieka im przez palce coś bardzo ważnego: życie.
Coś pomiędzy to gorzka opowieść o fikcyjnej utopii, jaką każdy z nas może sobie bardzo łatwo dookoła siebie stworzyć, i z której nie jest łatwo tak po prostu uciec.

Debiuty: Małgorzata Biela, Karol Kossakowski

1h 20 (bez przerwy)

Teatr im. Wilama Horzycy (mała scena), Plac Teatralny 1

fot. Michał Ramus

 

 

 

 

25 maja (czwartek)

Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie

Michał Walczak Piaskownica

 Reżyseria: Jewgienia Boginska

Gnieźnieńską „Piaskownicę” przygotowali młodzi realizatorzy z Sankt-Petersburga. Reżyserka Jewgienia Boginska – absolwentka tamtejszego Rosyjskiego Instytutu Sztuk Scenicznych, uczennica światowej sławy inscenizatora Wieniamina Filsztyńskiego oraz scenograf Ilszat Wildanow. „Piaskownica” Michała Walczaka to opowieść o uczuciach i o tym jak trudno je czasem wyrazić, jak trudno jest się porozumieć z drugim człowiekiem, nawet wówczas, gdy jest on najbliższą nam osobą. To  refleksja o miłości, relacjach partnerskich, kompromisie, tożsamości i tolerancji.                                                                                                                                                                           

Debiuty: Kamila Banasiak, Jewgienia Boginska, Jan Niemczyk

1h 30 (bez przerwy)

Teatr im. Wilama Horzyc (duża scena), Plac Teatralny 1

fot. Dawid Stube

26 maja (piątek)

Kolektyw Supernova z Częstochowy

Marcin Wierzchowski i zespół Pospolite żywoty martwych Polaków

Reżyseria: Marcin Wierzchowski

Marcin Wierzchowski przygotował spektakl, portretujący rozmaite przejawy fobii społecznych. Część prezentowanych na scenie wydarzeń jest inspirowanych reportażami Marcina Kąckiego z jego książki „Biała siła, czarna pamięć”, w której autor przygląda się burzliwej przeszłości Białegostoku. W pierwszej części przedstawienia widzowie oglądają serię scen rodzajowych. W drugiej części, poszczególne wątki układają się w spójną opowieść teatralną, z jakiej wyłania się portret wszechobecnej na ulicach i w domach przemocy i brutalności wobec odstępstw od ogólnie przyjętych norm.

Debiuty: cały zespół aktorski: Olimpia Bogusz, Zuzanna Łuczak, Urszula Mazur, Małgorzata Rytel, Helena Siekierska, Alicja Czerniewicz, Iza Zachowicz, Rafał Iwański, Jakub Klimaszewski, Dawid Kobiela, Daniel Lasecki, Rafał Pietrzak

2h 40 (z przerwą)

Od Nowa, ul. Gagarina 37a

fot. Bartek Warzecha